Bezwaren- en Klachtencommissie

De gemeenten Tiel en Culemborg hebben een gezamenlijke bezwarencommissie. De bezwarencommissie adviseert het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad over uw bezwaarschrift. De commissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen en bekijkt of de gemeente een goed besluit heeft genomen.

Eén commissie voor Tiel en Culemborg

De samengevoegde commissies van Tiel en Culemborg zijn samengesteld tot één bezwarencommissie. Dit bespaart kosten omdat vergaderingen efficiënter ingepland kunnen worden. Er kunnen meer bezwaarschriften op één dagdeel worden gepland. Dit voorkomt dat de commissie voor een of twee zaken bijeenkomt. Een tweede voordeel is dat secretarissen elkaar kunnen vervangen.

Welke bezwaren behandelt de bezwarencommissie?

De klachten- en bezwarencommissie behandelt bezwaren tegen bijvoorbeeld:

  • omgevingsvergunning  (bouwen, kappen van bomen)
  • evenementenvergunningen
  • (afwijzing) van subsidie;
  • handhaving (bijvoorbeeld bij een opgelegde last onder dwangsom).

Deze commissie adviseert de gemeente Tiel ook over ingediende klachten.

Wat doet de bezwarencommissie niet?

De bezwarencommissie behandelt geen bezwaren tegen:

  •  Gemeentebelastingen (zoals de parkeerbon) 
  • Besluiten van Werkzaak.

Ambtelijk horen

Soms behandelt de gemeente uw bezwaar zonder de commissie. Dit gebeurt bij eenvoudige zaken, zoals verkeersbesluiten, gehandicaptenparkeerkaarten of leerlingenvervoer.

Wanneer kunt u een klacht indienen?

U kunt een klacht indienen als u vindt dat u niet correct bent behandeld door de gemeente of een medewerker.

Meer weten? Bekijk de pagina Klacht tegen bestuurlijk en ambtelijk optreden.

Wie zit in de commissie?

Bij het kiezen van de voorzitters is gekeken of zij ervaring hebben met het leiden van een vergadering. Ook is er gekeken of de voorzitters een oplossingsgerichte instelling hebben. Bij het kiezen van de leden is gekeken of alle gevraagde deskundigheid aanwezig is.

De voorzitter is ook lid van de bezwarencommissie. De vergadering van de commissie bestaat uit één voorzitter en twee (overige) leden, ondersteunt door een ambtelijk secretaris.

In de commissie zijn de volgende personen benoemd benoemd voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026:

Voorzitters

  • N.E. Joosten
  • F.G. van Dam
  • N.A. de Groot
  • M. de Waal
  • J.C. van Vuren

Leden

  • P.W.J.M. Corvers
  • J.W. Meelkop
  • D.A. Slotboom
  • J.M.N. Packbier
  • L. de Visser
  • C.R. van Stokkum
  • H. Remerie

Vergaderingen en hoorzittingen

Bezwarencommissie 8 april 2025

De voorzitter van de bezwarencommissie maakt bekend dat op dinsdag 8 april 2025 in het stadhuis van de gemeente Tiel, Ambtmanstraat 13, de volgende hoorzittingen van de bezwarencommissie plaatsvinden:

  • 13.45 uur-Hoorzitting naar aanleiding van een bezwaarschrift, gericht tegen een besluit van de gemeente van 19 februari 2025 tot een plan van aanpak HKOT.
  • 14.45 uur - Hoorzitting naar aanleiding van bezwaarschriften, gericht tegen een besluit van de gemeente van 13 november 2024, tot het verlenen van een omgevingsvergunning activiteit: bouwactiviteit Omgevingsplan.
  • 16.00 uur - Hoorzitting naar aanleiding van een bezwaarschrift, gericht tegen een APV besluit van 23 januari 2025.

Als u als toehoorder de zittingen wilt bijwonen dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de bezwarencommissie.

Inzage voor belanghebbenden

De stukken voor deze hoorzittingen zijn van 31 maart 2025 tot en met 7 april 2025 alleen in te zien voor belanghebbenden, niet voor toehoorders. Heeft u als belanghebbende de stukken nog niet ontvangen? Neem dan  contact op met het secretariaat via: telefoonnummer 0344 -  637 516 of 0344 -  637 143 en e-mailadres ajz@bvowb.nl.