Leerlingenvervoer
Hoe werkt het?
De gemeente onderzoekt en beslist welke vorm van leerlingenvervoer passend is voor uw kind. Als blijkt dat door de beperking van uw kind begeleiding nodig is, dan krijgt u ook de reiskosten van de begeleider vergoed. U moet zelf voor de begeleiding zorgen.
Er zijn de volgende mogelijkheden:
- een fietsvergoeding;
- een vergoeding voor het openbaar vervoer;
- een vergoeding voor het eigen vervoer
- aangepast vervoer (taxivervoer);
- Soms is een combinatie van verschillende vervoersvormen de meest haalbare en praktische oplossing.
Aangepast vervoer (taxivervoer) via Versis Leerlingenvervoer
Heeft uw kind (weer) recht op aangepast vervoer? Dan reist uw kind met het Versis Leerlingenvervoer. De gemeente meldt uw kind aan bij deze vervoerder. Daarna ontvangt u van Versis automatisch alle benodigde informatie.
Alle informatie over het Versis Leerlingenvervoer vindt u op de website van Versis.
Wat moet u doen?
Voor ieder schooljaar moet u een digitale aanvraag indienen en de gevraagde (medische) verklaringen meesturen.Voor een juiste beoordeling van uw aanvraag gaan wij soms met u hierover in gesprek of wij schakelen een medisch extern adviseur in.
Vragen over het indienen van uw aanvraag?
Heeft u nog vragen over het leerlingenvervoer of heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kunt u van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 12:30 uur bellen naar 073 - 523 1067 of een mail sturen naar tiel.llv@forseti.nl.
Ouderklankbordgroep
De gemeente Tiel heeft een klankbordgroep leerlingenvervoer. Deze groep is voor ouders/ verzorgers wiens kind gebruik maakt van de regeling leerlingenvervoer. De klankbordgroep van ouders wordt twee keer per jaar door de gemeente uitgenodigd om met elkaar van gedachten te wisselen over de uitvoering van de regeling leerlingenvervoer.
Heeft u een vraag of een opmerking over het leerlingenvervoer? Dan kunt u dit mailen aan klankbordgroep.leerlingenvervoer.tiel@outlook.com. Een lid van de klankbordgroep zal dan contact met u opnemen.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Hoe dien ik een nieuwe aanvraag in?
U kunt uw aanvraag online regelen via de bovenstaande gele knop aanvraag leerlingenvervoer.
Waar kan ik hulp krijgen bij het invullen van het digitale aanvraagformulier?
U kunt hiervoor terecht bij het informatiepunt digitale overheid van de gemeente.
Mijn kind heeft al een beschikking voor leerlingenvervoer dit schooljaar. Moet ik voor het komende schooljaar opnieuw een aanvraag indienen?
Ja, de beschikking die u heeft voor het huidige schooljaar heeft een einddatum. Dit is in de meeste gevallen de laatste schooldag van het schooljaar. Ieder jaar moet u een nieuwe aanvraag indienen.
U kunt via aanvraag leerlingenvervoer uw eerdere aanvraag openen, aanpassingen doorvoeren en de aanvraag vervolgens indienen.
Als ik al eerder een aanvraag leerlingenvervoer heb ingediend, moet ik dan alle bijlagen nog een keer opsturen?
Zijn er (aanvullende) bijlagen nodig, dan ontvangt u automatisch per e-mail of telefonisch het verzoek deze aan te leveren. U hoeft zelf dus geen contact met ons op te nemen hierover.
Als wij geen (aanvullende) bijlagen nodigen hebben om uw aanvraag in behandeling te nemen dan hoeft u niets te doen. U ontvangt vanzelf binnen maximaal acht weken ons besluit.
Mijn kind woont zowel bij mij als bij mijn ex‐partner (co‐ouderschap). Wie moet de aanvraag indienen.
In geval van co‐ouderschap moeten beide ouders een aanvraag leerlingenvervoer indienen bij de eigen gemeente. Het verblijfschema van uw kind moet duidelijk worden beschreven in de aanvraag.
Wat moet ik doen als wij gaan verhuizen?
Als het woonadres van de leerling verandert, dan moet dit zo snel mogelijk worden doorgegeven aan de gemeente. U moet hiervoor een nieuwe aanvraag indienen.
Dit kan heel simpel via de website van de gemeente op de pagina Leerlingenvervoer. U kunt daar uw oude aanvraag openen. U kunt daar het woonadres aanpassen met de ingangsdatum. Als de overige gegevens nog hetzelfde blijven, dan kunt u snel een nieuwe aanvraag indienen.
Belangrijke tekst: Houdt u er wel rekening mee dat er een verwerkingstijd kan zijn voor het inplannen van het vervoer vanaf het nieuwe adres. De vervoerder kan hier vijf werkdagen voor nodig hebben
Wat moet ik doen als mijn kind naar een andere school gaat?
Als uw kind naar een andere school gaat, dan moet dit zo snel mogelijk worden doorgegeven aan de gemeente. U moet hiervoor een nieuwe aanvraag indienen.
Dit kan heel simpel via de website van de gemeente op de pagina Leerlingenvervoer. U kunt daar uw oude aanvraag openen. U kunt daar de school aanpassen met de ingangsdatum.
Als de overige gegevens nog hetzelfde blijven, dan kunt u snel een nieuwe aanvraag indienen. Indien nodig, verzoekt het team leerlingenvervoer u om aanvullende informatie te verstrekken (bv. school‐ en/of medische verklaring).
Belangrijke tekst: Houdt u er wel rekening mee dat er een verwerkingstijd kan zijn voor het inplannen van het vervoer naar de nieuwe school. De vervoerder kan hier vijf werkdagen voor nodig hebben.
Ik heb een aanvraag ingediend, wanneer hoor ik iets van de gemeente?
Nadat u een aanvraag heeft ingediend, krijgt u hiervan direct per e-mail een bevestiging. Uw aanvraag is dan goed ingediend. Zijn er aanvullende documenten nodig, dan leest u dit tijdens het invullen van het aanvraagformulier. Het kan ook zijn dat wij u per e-mail of telefonisch verzoeken deze aan te leveren. U hoeft zelf dus geen contact op te nemen met ons.
Als wij aanvullende informatie nodig hebben om uw aanvraag in behandeling te nemen dan hoeft u niets te doen. U ontvangt vanzelf binnen maximaal acht weken ons besluit.
Ik heb geen bevestiging ontvangen nadat ik een aanvraag heb ingediend, wat moet ik doen?
U dient de aanvraag opnieuw in.
Wat moet ik doen als de school van mijn kind gaat verhuizen?
U dient een nieuwe aanvraag in.
Wat moet ik doen als ik voor mijn kind een andere voorziening wil aanvragen?
U dient een nieuwe aanvraag in. Het team leerlingenvervoer neemt indoen nodig contact met u op om aanvullende informatie op te vragen.
Wat moet ik doen als mijn kind stage gaat lopen?
U dienst een nieuwe aanvraag in en stuurt als bijlage een volledig ingevuld stagecontract mee.
Wat moet ik doen als ik andere wijzigingen wil doorgeven?
Verzoeken voor overige structurele wijzigingen kunnen schriftelijk en ruim voor de ingangsdatum worden doorgegeven via e-mail tiel.llv@forsetti.nl. Beschrijf in uw verzoek duidelijk wat er wijzigt en per wanneer dit in zou moeten gaan.
Mijn kind is rolstoelgebonden tijdens het vervoer. Waar moet ik op letten?
Het is verplicht een ISO-gecertificeerde rolstoel te hebben om met de taxi(bus) te kunnen reizen. Een gecertificeerde rolstoel is herkenbaar aan de gele sticker met het haaksymbool. Uw kind mag alleen in de rolstoel vervoerd worden als de rolstoel deze sticker heeft.
Heeft de rolstoel de sticker niet? Uw kind mag dan niet vervoerd worden en kan dus niet mee in het leerlingenvervoer.
Voor vragen over de certificering van de rolstoel kunt u contact opnemen met de leverancier van de rolstoel.
Waar kan ik terecht met een vraag over een beschikking of een aanvraag?
Afdeling leerlingenvervoer gemeente Tiel
Telefoon: 073 - 523 1067 (werkdagen 09.00 - 12.30 uur)
E-mail: tiel.llv@forseti.nl
Waar kan ik terecht met een vraag of klacht over de uitvoering van het leerlingenvervoer?
Klachten kunnen worden gemeld bij uw vervoerder via het beheerbureau van Versis.
Telefoon: 0344 - 63 85 65 (werkdagen van 09.00 - 12.00 uur en van 13.00 - 16.00 uur)