Opnieuw inschrijven in Nederland

U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente. Of doet u een 1e inschrijving?

Afspraak

Belangrijke tekst: Een eerste inschrijving of hervestiging in Nederland kan alleen op afspraak. Hiervoor kunt u telefonisch een afspraak maken bij Burgerzaken via telefoonnummer (0344 ) 637 111. 

Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.

Het doorgeven van uw (her)vestiging in Nederland kost niets. 

Belangrijk

  • Wilt u zich in Nederland inschrijven? Kom dan persoonlijk langs bij de gemeente.
  • Verhuist u met u hele gezin naar Nederland? Ook partner en kinder(en) moeten zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente.
  • Blijft u korter dan 4 maanden in Nederland? Dan hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. U moet zich dan wel inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit kunt u doen bij een RNI-loketexterne-link-icoon.

U verblijft rechtmatig in Nederland.

In de volgende gevallen is er sprake van rechtmatig verblijf:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning of een MVV-sticker in uw paspoort.
  • U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten (dit moet u aantonen).

Meenemen

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huur- koopcontract of verklaring toestemming van de hoofbewoner/eigenaar.
  • Als u niet in Nederland geboren bent: uw geboorteakte
  • Een bewijs van rechtmatig verblijf in Nederland als uw nationaliteit niet behoort tot de Europese Unie. Dit regelt u via de INDexterne-link-icoon.
  • Komt u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba? Neem dan ook een bewijs van uitschrijving mee.
  • Als u die heeft: overige originele gelegaliseerde en vertaalde buitenlandse documenten van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten.