Ambtelijke organisatie
Organogram
Directie, concerncontrol en opgavemanagers
Directie
De directie bestaat uit gemeentesecretaris/algemeen directeur en een directeur bedrijfsvoering/concerncontroler. De gemeentesecretaris is de eerste adviseur van het college van B&W. De directie neemt besluiten over de uitvoering van plannen, en stuurt de ambtelijke organisatie aan.
- Gemeentesecretaris/Algemeen directeur
- Directeur Bedrijfsvoering/Concerncontroller
Concerncontrol
- Concerncontroler
- Team Kwaliteit en Control
Bestuur en Directie Ondersteuning
- Strategisch adviseurs
- Bestuurssecretariaat
Opgavemanagers
- Regionale positionering
- Modern en aantrekkelijk werkgeverschap
- Excellente dienstverlening
- Bedrijfsvoering
Afdeling Leefomgeving
De afdeling leefomgeving houdt zich bezig met vraagstukken op het gebied van de openbare ruimte.De afdeling Leefomgeving is onderverdeeld in de volgende teams:
- Team Beleid en Regie
- Team Werkvoorbereiding en uitvoering
- Team Vergunningen
- Team Vastgoed
De hoofdtaken van de afdeling Leefomgeving zijn:
- verlenen van omgevingsvergunningen en het houden van toezicht op de leefomgeving,
- beheer en onderhoud van de wegen, straten, pleinen, riolering, kunstwerken, watergangen, beschoeiingen en speelvoorzieningen,
- voorbereiden en uitvoeren van taken met betrekking tot wegmeubilair, groenvoorzieningen, gladheidsbestrijding en afvalstromen en openbare verlichting,
- geven van advies op het gebied van vastgoed en huisvesting enbeheren van het gemeentelijke vastgoed.
Afdeling Vitale stad
De afdeling Vitale stad houdt zich bezig met de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de stad en regio. Hieronder vallen opgaven voor; wonen, economie, ruimtelijke ordening, cultuur, erfgoed, archeologie, recreatie en toerisme, duurzaamheid en klimaat.
De afdeling Vitale Stad is onderverdeeld in de volgende teams:
- Team Ruimtelijke Procedures
- Team Regie en Beleid
- Team Ruimtelijke Projecten
De hoofdtaken van de afdeling Vitale stad zijn:
- opstellen van en uitvoering geven aan beleid behorende tot de onder 1 genoemde opgaven.
- regisseren van ruimtelijke initiatieven van in- en externe partijen.
- opstellen bestemmingsplannen / omgevingsplannen en coördineren besluitvormingsprocessen.
- projectmanagement van gemeentelijke projecten die bijdragen aan de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de stad.
Afdeling Mens en samenleving
De afdeling Mens en samenleving geeft invulling aan de versterking van de sociale structuur van de stad en de zelfredzaamheid van inwoners. Zij houdt zich bezig met zorg, participatie en zelfredzaamheid, onderwijs en leerplicht, werk en jeugdhulp.
De afdeling Mens en Samenleving is onderverdeeld in de volgende teams:
- Team Zorg en Financiële administratie
- Team Ontwikkeling
- Team Informatie en Advies
- Team Bijzondere Bijstand en Schuldhulpverlening
- Team Complexe crisis casuïstiek
- Team Wmo
De hoofdtaken van de afdeling Mens en samenleving zijn:
- verzorgen van voorlichting, advies, intake cliëntmelding (inclusief regisseursrol) en behandeling op het gebied van jeugdzorg, Wmo, volwassen ondersteuning, participatie en financiële regelingen (schuldhulpverlening en bijzondere bijstand)
- verrichten van taken op het gebied van onderwijs en leerplicht
- interpreteren en invulling geven aan wettelijke kaders op sociaal maatschappelijk gebied
Afdeling Inwoners
De afdeling Inwoners verzorgt de dienstverlening aan de inwoners op het gebied van veiligheid, burgerzaken, wijkgerichte aanpak, klantcontact en communicatie.
De afdeling Inwoners is onderverdeeld in de volgende teams:
- Team Communicatie en Participatie
- Team Wijkregie
- Team Ontvangst
- Team Burgerzaken
- Team Veiligheid en handhaving
De hoofdtaken van de afdeling Inwoners zijn:
- vergunningverlening en handhaving APV en bijzondere wetten (inclusief horeca en evenementen)
- verrichten van taken op het gebied van veiligheid
- ontvangst en klantcontact aan receptie, telefoon, bel- en herstellijn en afhandelen van digitale-, informatie- en transactievragen
- afgeven van identiteitsbewijzen, reisdocumenten en rijbewijzen
- fungeren als eerste aanspreekpunt voor de inzet van de gemeente in de wijken via de wijkregisseurs en ontwikkelen van een wijkgerichte aanpak door o.a. wijkplannen
- informeren van inwoners, ondernemers en organisaties over de dienstverlening, projecten en plannen van de gemeente in begrijpelijke taal en via verschillende communicatiekanalen
- betrekken van inwoners, ondernemers en organisaties bij de ontwikkeling van projecten en plannen (participatie)