Buitenlandse documenten registreren
Heeft u een document van een gebeurtenis die in het buitenland heeft plaatsgevonden? Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie? Dan moet u dat document bij ons laten registreren. U maakt daarvoor een afspraak.
Meenemen
Als u een buitenlands document wilt inschrijven, heeft u de volgende stukken nodig:
- Geldig identiteitsbewijs.
- Een origineel buitenlands document.
- Wilt u de geboorteakte van een kind registreren en woont dit kind niet in Nederland? Dan heeft u ook een recente Attestatie de Vita (bewijs van in leven zijn) nodig van dit kind.
- Wilt u een buitenlandse huwelijksakte of akte geregistreerd partnerschap laten registreren en heeft één van beide partners een nationaliteit van buiten de EU? Dan heeft u de verklaring ex artikel 2.9 lid 1 Wet BRP nodig. Als dit voor u geldt, moeten beide partners de verklaring ondertekenen.
- Levert u de documenten voor iemand anders in? Neem dan een machtiging mee en (een kopie van) het legitimatiebewijs van de persoon die u machtigt. De persoon voor wie u de documenten inlevert (de machtiginggever) kan altijd gevraagd worden om persoonlijk naar de balie te komen.
Legalisaties en vertaling
Een buitenlands document is niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Controleer goed of uw documenten een legalisatie, vertaling of apostille (zegel of waarborgstempel ) nodig heeft.
Kijk voor meer informatie op de website van Nederland wereldwijd.
Hoe lang duurt het?
De registratie duurt 8 weken. Als er nader onderzoek nodig is, kan het langer duren.