Herinrichting Nieuwe Tielseweg

De gemeente Tiel gaat de Nieuwe Tielseweg vernieuwen en opnieuw inrichten. De uitvalsweg wordt vanaf de aansluiting op de Provincialeweg tot aan de Rechtbankstraat aangepakt. Naast een nieuw wegdek komen er onder meer nieuwe rotondes met vrijliggende fietspaden om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. Een deel van de weg wordt ingericht als 30-kilometerzone. Ook komen er voor de verkeersveiligheid een middengeleider en verhoogde oversteekplaatsen.

Ook de ruimte met parkeerplaatsen en het groen langs de weg wordt opnieuw ingericht. De meeste bomen worden daarbij vervangen. Door de ingrepen aan de weg moeten er ook kabels en leidingen vervangen of verlegd worden. Dit gebeurt vooruitlopend op de werkzaamheden aan de weg.

Planning

Het project wordt in twee fases uitgevoerd. In verband met de bouw van het Veilingkwartier moet eerst het deel van de Waardenburglaan tot de Teisterbantlaan worden aangepakt. De verwachting is dat we hier eind 1ste kwartaal 2025 aan kunnen beginnen. Na dit deel is de planning om aan de zijde van de Rechtbankstraat te starten. Een en ander is wel afhankelijk van planning nutsbedrijven. Het hele project moet afgestemd worden met werkzaamheden aan de kabels en leidingen door de nutsbedrijven. De precieze planning hiervan is nog niet bekend. De verwachting is nu eerste deel start week 21 en voor het tweede deel week 43 jaar 2025. Voor het eerste deel heeft de inrichting geen raakvlak met nutsbedrijven maar voor het tweede deel wel.

Eind september 2024 is een voorlopig ontwerp gepresenteerd aan de omwonenden. Er zijn daarbij veel specifieke opmerkingen over knelpunten in de huidige weg c.q. het nieuwe ontwerp gemaakt. Deze opmerkingen zijn zoveel mogelijk meegenomen in het definitieve ontwerp.

Voor de beantwoording van veel voorkomende en meer algemene vragen hebben wij onderstaande vraag- en antwoordrubriek gemaakt. Het definitieve ontwerp is hier als bijlage toegevoegd. Heeft u verdere vragen over het project dan kunt u contact opnemen met de projectleider Peter Hoekman via phoekman@tiel.nl of 0344-637111.

Vraag- en antwoord

Parkeerruimte

Er zijn veel vragen gesteld over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen.Op basis van de bewonersavond is nog eens opnieuw naar het ontwerp gekeken om het maximaal aantal parkeerplaatsen te realiseren. Ten opzichte van het gepresenteerde ontwerp op de bewonersavond zijn er negen parkeervakken toegevoegd op het deel wat 30km/h zone gaat worden. Ten opzichte van de huidige situatie komen er twee officiële parkeervakken meer in het nieuwe ontwerp. Er kan voor het parkeren geen onderscheid gemaakt worden tussen personenauto’s of bedrijfsbussen. 

Bereikbaarheid

Tijdens de uitvoering wordt gezorgd dat woningen altijd bereikbaar zijn. Er kan voor deze periode ook tijdelijk een parkeervergunning aangevraagd worden. Er komt in de nieuwe situatie geen nieuwe parkeerregeling zoals met de parkeergarage van Zinder. De huidige regeling voor parkeren en bezoekers blijft ongewijzigd. Bij het verlenen van een parkeervergunning wordt niet gekeken of iemand op eigen terrein kan parkeren. Tegenover het Hertenkamp mag met een parkeerschijf (binnen de blauwe zone) geparkeerd worden zoals de situatie nu ook is.

Snelheid

Zoals voorgesteld wordt in het nieuwe ontwerp de snelheid op het deel tussen de Rechtbankstraat en de Brugstraat van de Nieuwe Tielseweg teruggebracht naar 30 kilometer per uur. In de reacties is hiervoor veel steun gebleken. Handhaving op te hard rijden is geen onderdeel van dit project. Mogelijk kunnen er na de herinrichting tijdelijk borden met ‘U rijdt te snel’ geplaatst worden. Het plaatsen van flitspalen is geen bevoegdheid van de gemeente. Hier gaat het Openbaar Ministerie over.

Trillingen/geluid

Er wordt gekeken naar de fundering en materialen van de weg. De weg wordt gladder en stiller door toepassen van geluidsreducerendasfalt  waardoor er minder trillingen zullen zijn. Drempels worden aangebracht conform de richtlijnen. De verwachting is dat de snelheden ter plaatse laag zijn, waardoor trillingen niet verwacht worden. De rabatstrook langs de kant maakt naar verwachting meer geluid dan het gewone asfalt omdat hier een streetprint in aangebracht wordt, maar wordt minder bereden. Omdat de Nieuwe Tielseweg een belangrijke ontsluitingsroute voor Tiel is zijn er geen mogelijkheden om vrachtverkeer te weren of om te leiden.

De middengeleider

Er zijn zorgen geuit over wat de verhoogde middengeleider betekent voor de hulpdiensten. Het ontwerp van de weg inclusief de middengeleider en verhogingen is afgestemd met de hulpdiensten. Zij kunnen grotendeels over de middengeleider rijden. 

Rotondes

Het veiliger maken van rotondes met onder meer vrijliggende fietspaden is een belangrijk uitgangspunt van het nieuwe ontwerp. Ook op de rotondes met fietspaden in beide richtingen worden maatregelen genomen waardoor dat beter zichtbaar is en de rotonde veiliger wordt.

Het groen

Het groenplan moet nog opgesteld worden. We nemen de opmerkingen die hierover gemaakt zijn daarin mee. Ook voor de lichtmasten komt een nieuw plan. De locaties van bomen en lichtmasten worden op elkaar afgestemd.

De gracht

Bewoners maken melding van de slechte waterkwaliteit van de gracht. De duiker bij de gracht wordt binnen het project aangepast. Hierdoor moet de doorstroming en daarmee de kwaliteit verbeteren. Het waterschap is uiteindelijk verantwoordelijk voor de waterkwaliteit.

Laadpaal

Bij de aanvraag van een laadpaal in de straat wordt door Vatenfall beoordeelt of er een aanvullende laadpaal nodig is. Voor nu is het één laadpaal. Deze was privé maar wordt openbaar en blijft ongeveer op dezelfde plek staan.