Veelgestelde vragen over verkeer
Kunnen er drempels in mijn straat aangelegd worden, mag je je caravan in de wijk parkeren en wat kun je doen tegen fietsers op de stoep? De gemeente ontvangt dagelijks vragen over verkeer. Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen.
Verkeersregels
Welke verkeersregels gelden voor gehandicaptenvoertuigen?
Een gehandicaptenvoertuig is een voertuig dat is ingericht voor het vervoeren van een gehandicapte. Maximale afmetingen van het voertuig: 1,10 m breed, 3,50 m lang, 2,0 m hoog.
Gehandicaptenvoertuigen mogen de stoep, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad en de rijbaan gebruiken. Rijden op autoweg en autosnelweg is niet toegestaan. Parkeren op de stoep is toegestaan. Voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen gelden dezelfde voorrangsregels als voor andere bestuurders. Alleen als bestuurders van gehandicaptenvoertuigen gebruik maken van voetgangersvoorzieningen (zoals stoep of zebrapad) gelden voor hen de regels voor voetgangers.
De maximumsnelheid is 30 km/u binnen de bebouwde kom en 40 km/u buiten de bebouwde kom. Op de stoep is de maximumsnelheid 6 km/uur.
De minimumleeftijd voor de bestuurder is 16 jaar voor voertuigen die sneller kunnen rijden dan 10 km/u. Er is geen minimumleeftijd voor voertuigen die niet sneller kunnen rijden dan 10 km/u.
Brommobielen zijn niet hetzelfde als een gehandicaptenvoertuig.
Let op: De gesloten gehandicaptenvoertuigen moeten niet worden verward met brommobielen. Dat zijn bromfietsen op meer dan twee wielen met een gesloten carrosserie. Brommobielen zijn te herkennen aan de 45 km/u-sticker op de achterkant. Zij moeten de regels voor personenauto’s volgen, tenzij anders is bepaald, en mogen dus niet op de stoep of het (brom)fietspad rijden.
Welke verkeersregels gelden in (woon)erven?
Voetgangers mogen de weg over de volle breedte gebruiken;
De maximumsnelheid bedraagt voor alle bestuurders (dus ook voor fietsers, snor- en bromfietsers) 'stapvoets', wat neerkomt op maximaal 15 km/u;
Parkeren is alleen toegestaan in de aangegeven parkeervakken. Deze zijn aangegeven met een P-tegel.
Welke verkeersregels gelden er in een 30 km/uur zone?
De maximum snelheid van een 30 km/uur zone wordt aan de randen van de zone met een zonebord aangegeven. De maximumsnelheid geldt binnen de gehele zone, tot het verkeersbord einde 30 km/uur zone. Dit betekent dat niet na elke kruising of in elke straat een verkeersbord staat die de maximumsnelheid aangeeft.
Binnen een 30 km/uur zone geldt, uiteraard, de maximumsnelheid van 30 km/uur. De kruispunten zijn meestal gelijkwaardig waarbij de bestuurders van rechts voorrang hebben. Fietsverkeer en autoverkeer maken meestal gebruik van dezelfde rijbaan. Er zijn wel uitzonderingssituaties waarbij op sommige kruispunten de voorrang wel geregeld is of er een apart fietspad is aangelegd.
In enkele wijken en buurten is de 30 km/uur zone gecombineerd met een parkeerverbod zone. In dit geval mag er niet buiten de parkeervakken worden geparkeerd.
Er wordt onvoldoende voorrang verleend, terwijl er wel een voorrangssituatie is
Er is een duidelijk verschil tussen voorrang hebben en voorrang krijgen. Er zijn regels die maken dat in bepaalde situaties voorrang moet worden verleend aan anderen. Ofwel, iemand krijgt voorrang van een ander als die ander voorrang verleend. Als u volgens de regels voorrang zou moeten krijgen maar als uit de verkeerssituatie overduidelijk blijkt dat de ander u geen voorrang gaat verlenen, dan mag u geen voorrang nemen.
De rol van de gemeente in dit geheel is het voor iedereen zo duidelijk mogelijk maken welke regels waar van toepassing zijn. Indien u van mening bent dat een voorrangssituatie onvoldoende duidelijk is aangegeven, dan kunt u de gemeente vragen dit te onderzoeken. Dit kunt u doen via de website of telefonisch.
Voorrang van (brom)fietsers
In tegenstelling tot enkele jaren geleden dient tegenwoordig aan alle bestuurders (dus bijvoorbeeld aan auto’s, fietsers, bromfietsers, ruiters, begeleiders van vee) die van rechts komen voorrang te worden verleend, tenzij er sprake is van een voorrangsregeling. Op sommige plaatsen is de regel nog steeds wat onwennig, bijvoorbeeld waar fietspaden uitkomen op straten. De belangrijkste regel om dan te onthouden is: niemand heeft voorrang. Alleen als iemand voorrang verleent, krijgt er iemand voorrang. Voorrang nemen is levensgevaarlijk en bovendien verboden.
Parkeren
Wat is het verschil tussen ‘laden en lossen’ en parkeren?
Onder 'laden en lossen' verstaan we de tijd die nodig is om de goederen/spullen van “enige omvang” in of uit te laden. Het in- en uit laten stappen van personen valt hier niet onder. Even een klein pakketje ophalen ergens valt hier niet onder. Het opladen van elektrische auto’s valt hier ook niet onder.
Parkeren is wanneer een voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
Er staat een auto voor mijn uitrit
Parkeren voor een in- of uitrit is niet toegestaan. Wanneer iemand voor een inrit of een uitrit parkeert kunnen weggebruikers de inrit of uitrit niet in- of uitrijden en is er sprake van hinder.
Dit soort parkeergedrag valt onder ‘hinderlijk parkeren’. Hierop is handhaving mogelijk. Immers, van weggebruikers verwachten we dat hij/zij weet dat je op een stoep of voor een uitrit niet mag parkeren. Hiervoor zijn dus geen extra maatregelen, zoals gele strepen, extra borden, paaltjes of witte kruizen nodig. Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen met Avri Toezicht en Handhaving, telefoonnummer: 0345 - 585 353 of info@avri.nl.
Kunnen er bij mij in de straat gele strepen worden aangebracht?
Er wordt bijvoorbeeld op de stoep geparkeerd. Dit soort parkeergedrag valt onder ‘hinderlijk parkeren’. Hierop is handhaving mogelijk. Immers, van weggebruikers verwachten we dat hij/zij weet dat je op een stoep of voor een uitrit niet mag parkeren. Hiervoor zijn dus geen extra maatregelen, zoals gele strepen, extra borden of witte kruizen nodig. Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen met Avri Toezicht en Handhaving, telefoonnummer: 0345 - 585 353 of info@avri.nl.
Parkeren van aanhangwagens, caravans en bedrijfsauto’s
U mag een bedrijfsauto niet altijd in een wijk parkeren. Bedrijfsauto's zijn niet altijd herkenbaar en dus niet als zodanig in de wet opgenomen. Daarom zijn de afmetingen van voertuigen van belang. Afmetingen van voertuigen zijn veel beter te controleren en dus kunnen op basis hiervan regels gemaakt worden. Ze staan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Zie Artikel 5:8 Grote voertuigen.
De APV vermeldt dat het parkeren van een voertuig langer dan 6 meter of hoger dan 2,40 meter binnen de bebouwde kom verboden is tussen 18.00 en 8.00 uur, behalve op een daarvoor aangewezen plaats.
Het plaatsen van aanhangers, caravans en andere voertuigen die niet voor het 'dagelijks' vervoer bestemd zijn, op de openbare weg is toegestaan als het niet langer voortduurt dan drie achtereenvolgende dagen op dezelfde plaats of met enige verandering van plaats. Dit om mensen gelegenheid te geven de caravan of aanhanger gereed te maken voor vakantie of iets dergelijks. Wanneer geconstateerd wordt dan een dergelijk voertuig langer dan drie dagen op de openbare weg staat, kan het zijn dat de gemeente het voertuig weg laat slepen (zie Artikel 5:6 APV).
Kunnen er meer parkeerplaatsen worden aangelegd?
Parkeren is niet alleen in grote delen van Tiel een probleem, maar ook in veel andere gemeenten speelt deze problematiek. De oorzaak van de parkeerproblematiek is veelzijdig. De belangrijkste oorzaak is het nog steeds toenemend autobezit in Nederland. Er komen steeds meer auto’s bij. Vroeger had een gezin niet altijd een auto, laat staan twee of drie. Tegenwoordig zijn bij sommige gezinnen al meer dan drie auto’s te vinden. De wijken zijn daarop uiteraard niet ingericht.
De vraag of er meer parkeerplaatsen bij kunnen komen is ten eerste afhankelijk van de ernst van de problematiek en ten tweede van de mogelijkheden en wenselijkheid om meer parkeerplaatsen te realiseren. Of het mogelijk en wenselijk is parkeerplaatsen aan te leggen is vervolgens afhankelijk van de inrichting van de wijk. Extra parkeerplaatsen gaan bijna altijd ten koste van groen of van speelplekken en dat is vaak niet wenselijk voor de leefbaarheid van de wijk.
De gemeente probeert zo veel mogelijk werk met werk te maken. Dat betekent dat zodra er onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden aan de weg of het riool, de inrichting van de weg tegen het licht wordt gehouden. Als het wenselijk en mogelijk is worden er aanpassingen in het wegontwerp gedaan om eventueel meer parkeerruimte te kunnen creëren.
Wat zijn de regels op een terrein met een P-bord?
Een terrein waar het vierkante blauwe P-bord staat mag alleen in de vakken worden geparkeerd. Parkeren buiten de vakken is niet toegestaan. De gemeentelijke BOA en de politie kan hierop handhaven.
Verkeerd gebruik van wegen
Er rijden fietsers en/of brommers op de stoep/voetpad. Kan er gehandhaafd of een extra bord geplaatst worden?
Wij onderkennen dat er regelmatig fietsers en brommers over voetpaden en/of stoepen rijden. Handhaving hierop is moeilijk omdat een fietser of brommer aangehouden moet worden op het moment dat over het trottoir of voetpad gereden wordt.
Het is verboden om op een stoep of voetpad te rijden met een fiets, bromfiets of auto. Dit is zo’n algemene regel dat wij verwachten dat dit bekend is bij alle verkeersdeelnemers. Overtreders doen dit doelbewust.
Alleen op locaties waar het niet duidelijk is dat een pad alleen voor voetgangers bedoeld is worden extra borden op het voetpad geplaatst.
De gemeente is zeer terughoudend met het plaatsen van sluishekken om (brom)fietsen op het trottoir tegen te gaan in verband met de bereikbaarheid voor minder validen.
Er rijden brommers en/of auto’s op het fietspad. Kan er gehandhaafd worden?
Het is verboden om op een fietspad te rijden met een bromfiets of auto. Met bebording is dat bij alle fietspaden op de juiste manier aangegeven.
Wij onderkennen dat er toch regelmatig bromfietsen en soms ook auto’s over fietspaden rijden. Handhaving hierop is moeilijk omdat een bromfiets of auto ter plaatse aangehouden moet worden op het moment dat over het fietspad gereden wordt.
Bromfietsen en automobilisten begaan doelbewust deze overtreding. Op plekken waar veelvuldig door auto’s op het fietspad gereden wordt, heeft de gemeente rood-witte palen geplaatst op het fietspad. Op veel plekken moeten deze in de winterperiode worden weggehaald in verband met de gladheidsbestrijdingsvoertuigen die erlangs moeten.
Er wordt tegen het verkeer in gereden in mijn straat. Wat nu?
Nadat eenrichtingsverkeer in een straat is ingesteld, komt het in het begin voor dat dit vaker genegeerd wordt. Meestal komt dit omdat men nog niet gewend is aan de nieuwe situatie. Daarnaastkan het altijd voorkomen dat iemand het eenrichtingsverkeer negeert. Dit kan zijn omdat het onduidelijk is dat er eenrichtingsverkeer geldt of omdat iemand willens en wetens tegen de rijrichting inrijdt.
De politie en gemeentelijke handhaving kunnen optreden tegen het ongeoorloofd negeren van de verplichte rijrichting.
Voordat er tot handhaving overgegaan kan worden, wordt altijd eerst beoordeeld of de verkeerssituatie voldoende duidelijk is dat er sprake is van eenrichtingsverkeer. Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt eerst de verkeerssituatie verduidelijkt.
Maximumsnelheid
Kunnen er (extra) snelheid remmende maatregelen in mijn straat komen?
Het beleid van de gemeente is dat zodra er in een straat groot onderhoud uitgevoerd gaat worden, de bestaande inrichting van de weg tegen het licht gehouden wordt. Wij houden dan onder andere rekening met eventuele ongevallen die hebben plaatsgevonden, de toegestane maximumsnelheid en de snelheden die daadwerkelijk gereden worden. Op basis daarvan wordt bezien of snelheid remmende maatregelen toegepast worden. Uiteraard maakt het gemeentebestuur de uiteindelijke afweging of de maatregelen uitgevoerd worden en moeten de financiële middelen voldoende toereikend zijn.
Buiten de onderhoudswerkzaamheden is slechts op zeer beperkte schaal uitbreiding van het aantal snelheid remmende maatregelen mogelijk. Klachten worden jaarlijks verzamelt. Er worden snelheidsmetingen verricht. Daar waar er geen onderhoud gepland staat, maar wel sprake is van veel te hoge snelheden wordt in april een verzoek voor extra financiële middelen gedaan voor de begroting van het jaar erna. De gemeenteraad beslist jaarlijks in november over de begroting van het jaar erna. Als er geen extra financiële middelen beschikbaar komen, kunnen wij helaas niets aan de situatie doen totdat er onderhoud plaatsvindt.
Op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur wordt terughoudend omgegaan met snelheid remmende maatregelen. Alleen bij oversteekplaatsen en/of kruispunten/rotondes worden snelheid remmende maatregelen getroffen.
Op wegen met een maximumsnelheid van 70 km/uur of 80 km/uur worden in principe geen snelheid remmende maatregelen toegepast.
Kan er een drempel in mijn straat aangelegd worden?
Het beleid van de gemeente is dat zodra er in een straat groot onderhoud uitgevoerd gaat worden, de bestaande inrichting van de weg tegen het licht gehouden wordt. Wij houden dan onder andere rekening met eventuele ongevallen die hebben plaatsgevonden, de toegestane maximumsnelheid en de snelheden die daadwerkelijk gereden worden. Op basis daarvan wordt bezien of snelheid remmende maatregelen toegepast worden.
Buiten de onderhoudswerkzaamheden is slechts op zeer beperkte schaal uitbreiding van het aantal snelheid remmende maatregelen mogelijk. Klachten worden jaarlijks verzamelt. Er worden snelheidsmetingen verricht. Daar waar er geen onderhoud gepland staat, maar wel sprake is van veel te hoge snelheden wordt in april een verzoek voor extra financiële middelen gedaan voor de begroting van het jaar erna. De gemeenteraad beslist jaarlijks in november over de begroting van het jaar erna. Als er geen extra financiële middelen beschikbaar komen, kunnen wij helaas niets aan de situatie doen totdat er onderhoud plaatsvindt.
Op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur wordt terughoudend omgegaan met snelheid remmende maatregelen. Alleen bij oversteekplaatsen en/of kruispunten/rotondes worden snelheid remmende maatregelen getroffen.
Op wegen met een maximumsnelheid van 70 km/uur of 80 km/uur worden in principe geen snelheid remmende maatregelen toegepast.
Kan er in mijn straat waar de maximum snelheid 30 km/uur is op snelheid gehandhaafd worden?
Snelheidshandhaving is een bevoegdheid van de politie. Snelheidscontroles op wegen binnen 30km-zones heeft geen prioriteit bij politie en Openbaar Ministerie. Op overige wegen is het vaak wel mogelijk.
Om te bepalen of er ergens structureel te hard gereden wordt, wordt uitgegaan van het zo genoemde 85-percentiel. Het 85-percentiel is een snelheidswaarde die voortkomt uit snelheidsmetingen. 85% van de weggebruikers rijdt deze snelheid of langzamer. Als deze waarde hoog boven de maximum snelheid ligt geeft de gemeente dit door aan de politie. Zij bepalen dan of er tot handhaving overgegaan wordt.
Naar aanleiding van klachten heeft de politie al geregeld metingen op verschillende 30 km/uur wegen gehouden. In bijna alle gevallen bleek dat er geen sprake was van structureel te hard rijden.
Kan er in mijn straat een elektronisch snelheidsdisplay opgehangen worden?
De gemeente is in het bezit van enkele elektronische snelheidsdisplays. Deze worden verspreid door de gemeente steeds drie à vier weken opgehangen. Dit maakt onderdeel uit van de gedragsbeïnvloedingscampagne. U kunt een verzoek indienen om zo’n display tijdelijk bij u in de straat op te hangen. Dit verzoek kunt u mailen naar verkeer@tiel.nl, voorzien van gegevens over de gewenste locatie en een inhoudelijke onderbouwing daarbij.
Om de snelheidsdisplays in te kunnen zetten, moeten de locaties aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten er lantaarnpalen aanwezig zijn die hoog en stevig genoeg zijn om een display aan op te kunnen hangen.
Er moet voorkomen worden dat het langsrijdend verkeer fysiek hinder ondervindt van de display. Dit betekent dat in straten met lage lantaarnpalen de snelheidsdisplays vaak niet ingezet kunnen worden. Als de lantaarnpaal tussen de bomen staat moet eerst getest worden of de voertuigen gedetecteerd kunnen worden door de radar van het display.
Kan er een flitspaal geplaatst worden?
Nagenoeg alle flitspalen in Nederland zijn in eigendom van het Openbaar Ministerie (OM). Binnen de gemeente Tiel staat er geen flitspalen. Het OM heeft in de afgelopen jaren alle flitspaallocaties geëvalueerd. Daarbij was een van de doelstellingen van het OM om het aantal flitspalen terug te brengen. Daarom werd per locatie kritisch naar de noodzaak van de flitspaal gekeken. Gemeenten kunnen hier weinig invloed op uitoefenen.
Het OM is zeer terughoudend met het plaatsen van nieuwe flitspalen. Een flitspaal wordt dan ook niet zomaar neergezet. Dit wordt bepaald na een analyse van de verkeersveiligheid:
- Hoeveel ongevallen zijn er geweest; wat voor soort, en wat was de oorzaak
- Hoe hoog is het percentage overtredingen: hoeveel mensen rijden er te hard
- Past de snelheid bij de weg?
- Kan de inrichting van de weg veranderd worden zodat er minder hard wordt gereden?
- Is duidelijk dat door een flitspaal het aantal ongelukken kan verminderen? Dan kan het Openbaar Ministerie beslissen een flitspaal neer te zetten. Dit gebeurt in overleg met de politie en de gemeente.
Op 30 km/uur wegen worden sowieso geen flitspalen geplaatst door het OM.
Kan er in mijn straat met een maximum snelheid van 30 km/uur een zebrapad komen?
Bij de inrichting van wegen houd de gemeente rekening met de inrichtingseisen van Duurzaam Veilig. Deze zijn erop gericht om het aantal (met name) ernstige verkeersslachtoffers te verminderen.
In een 30 km/uur zone worden in principe geen zebrapaden aangelegd. Daarnaast is het zo dat er alleen op locaties met een grote voetgangersstroom op meerdere momenten van de dag een zebrapad mogelijk is, omdat anders te weinig wordt overgestoken en er daarvoor schijnveiligheid gecreëerd wordt.
Binnen 30 km/uur zones rijdt voornamelijk bestemmingsverkeer. De bestuurders hebben ervaring of er veel of weinig gebruik gemaakt wordt van een zebrapad. Indien een zebra weinig gebruikt wordt gaan bestuurders er minder op letten en is de kans groot dat een overstekende voetganger niet opgemerkt wordt. Dit is de schijnveiligheid van een zebrapad.
Kunnen er (extra) snelheid remmende maatregelen in mijn straat komen?
Het beleid van de gemeente is dat zodra er in een straat groot onderhoud uitgevoerd gaat worden, de bestaande inrichting van de weg tegen het licht gehouden wordt. Wij houden dan onder andere rekening met eventuele ongevallen die hebben plaatsgevonden, de toegestane maximumsnelheid en de snelheden die daadwerkelijk gereden worden. Op basis daarvan wordt bezien of snelheid remmende maatregelen toegepast worden.
Klachten worden jaarlijks verzamelt. Er worden snelheidsmetingen verricht. Daar waar er geen onderhoud gepland staat, maar wel sprake is van veel te hoge snelheden wordt in april een verzoek voor extra financiële middelen gedaan voor de begroting van het jaar erna. De gemeenteraad beslist jaarlijks in november over de begroting van het jaar erna. Als er geen extra financiële middelen beschikbaar komen, kunnen wij helaas niets aan de situatie doen totdat er onderhoud plaatsvindt.
Op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur wordt terughoudend omgegaan met snelheid remmende maatregelen. Alleen bij oversteekplaatsen en/of kruispunten/rotondes worden snelheid remmende maatregelen getroffen.
Op wegen met een maximumsnelheid van 70 km/uur of 80 km/uur worden in principe geen snelheid remmende maatregelen toegepast.
Kunnen er herhalingsborden 30km/uur worden geplaatst?
De regels van een 30 km/uur zone zijn van kracht totdat men het verkeersbord einde 30km/uur zone tegenkomen. Dit betekent dat niet na elke zijstraat een verkeersbord geplaatst hoeft te worden die de maximumsnelheid aangeeft. In enkele gevallen zijn de 30 km/uur zones groot en uitgestrekt. Dit zijn vaak ook wegen die niet direct de uitstraling hebben van een 30 km/uur straat. In deze gevallen kan de gemeente besluiten om de weggebruikers te herinneren aan het feit dat ze zich binnen de 30 km/uur zone bevinden. Meestal staat op deze plekken al een herhalingsbord. Bij voorkeur wordt snelheid door middel van een extra markering op de straat weergegeven.
In alle overige gevallen worden geen herhalingsborden of extra markeringen geplaatst.
Kan de maximumsnelheid in mijn straat worden gewijzigd?
In het gemeentelijk verkeersplan zijn alle wegen gecategoriseerd. De maximumsnelheid is passend bij de categorie van de weg.
- Erftoegangswegen
- Het verblijven weegt hier zwaarder dan het ontsluiten. Dit zijn de typische woonstraten, bedoeld zodat men hun ‘erven’ kunnen bereiken.
- Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 km/uur of 15 km/uur in het geval van woonerven. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 60 km/uur.
- Kruispunten zijn meestal gelijkwaardig, zonder voorrangsregelingen.
- Fietsers maken ook gebruik van de rijbaan.
- Gebiedsontsluitingswegen
- Het ontsluiten van het verkeer weegt hier zwaarder dan het verblijven. Dit zijn de hoofdwegen van de gemeente.
- Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50 of 70 km/uur. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 80 km/uur.
- Kruispunten zijn voorzien van voorrangsregelingen, al dan niet met rotondes en verkeerslichten.
- Meestal zijn er aparte fietspaden.
- Wijkontsluitingswegen
- Dit is een tussencategorie tussen de erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen. Hierbij is menging van zowel een overwegende ontsluitingsfunctie als een verblijfsgebied. Denk hierbij vooral aan de vaak slingerende hoofdwegen binnen een woonwijk.
- De maximumsnelheid is 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom komt deze wegcategorie niet voor.
- De wegen zijn smaller dan de gebiedsontsluitingswegen.
- Kruispunten zijn meestal voorzien van voorrangsregelingen, maar zijn niet voorzien van verkeerslichten.
- Fietsers maken gebruik van de rijbaan, meestal wel op een apart gemarkeerde strook.
Zodra het verkeersplan wordt herzien, wordt ook de wegencategorisering opnieuw beoordeeld en eventueel aangepast. Op andere momenten is dit niet aan de orde.
Kan er een adviessnelheid worden ingesteld in mijn straat?
Adviessnelheden worden bij uitzondering toegepast op specifieke gevarenpunten of oversteeklocaties op wegen met een snelheid van 50 km/uur of hoger. Ook zijn adviessnelheden mogelijk op 50 km/uur wegen nabij scholen. Om geen enkele andere reden kunnen adviessnelheden worden ingesteld. Bij het bepalen of er sprake is van een gevarenpunt worden de volgende criteria gehanteerd:
- Hoeveel ongevallen zijn er geweest; wat voor soort, en wat was de oorzaak?
- Hoe hoog is het percentage overtredingen: hoeveel mensen rijden er te hard?
- Past de snelheid bij de weg?
- Kan de inrichting van de weg veranderd worden zodat er minder hard wordt gereden?
Overige verkeersvoorzieningen
Kan er een spiegel worden geplaatst om het zicht te verbeteren?
De gemeente is zeer terughoudend met het plaatsen van verkeersspiegels. Een spiegel is in de meeste gevallen geen oplossing voor het (zicht)probleem. Het vereist een bijzondere vaardigheid 'op zo'n spiegel te rijden'. Een vaardigheid die de doorsnee weggebruiker niet bezit.
Over het algemeen zorgen verkeersspiegels voor een vertekend beeld van de verkeerssituatie. Weggebruikers weten niet goed wat ze moeten zien in een spiegel en zijn daardoor juist afgeleid van het verkeer. Dit geldt in sterkere mate voor weggebruikers die ter plaatse niet goed bekend zijn. Daarnaast zijn fietsers en voetgangers nauwelijks zichtbaar in een spiegel, aangezien ze, door de vertekening, heel klein worden. Dit is nadelig voor de verkeersveiligheid. Het is daarbij ook nog moeilijk om de snelheid van een naderend voertuig via de spiegel in te schatten.
Het is daarom meestal beter om juist geen spiegel te plaatsen, zodat automobilisten zelf met gepaste snelheid een kruising naderen en goed uitkijken naar het kruisende verkeer.
Alleen in extreme situaties waar het zicht volledig ontbreekt voegen spiegels iets toe aan de verkeersveiligheid. Deze situatie komt nauwelijks voor in de gemeente. Er is daarom meestal onvoldoende aanleiding om een spiegel te plaatsen.
Het zicht wordt belemmerd door struiken of een muur. Wat nu?
Soms is er sprake van zicht belemmerende begroeiing. Over het algemeen is in een 30 km/h zone slechts sprake van zichtbelemmering als de begroeiing dicht bij de rand van de rijbaan komt en zo hoog is dat het verkeer (vanuit een voertuig) er niet overheen kan kijken. Staat de begroeiing op ruime afstand van de rijbaan, dan is er over het algemeen voldoende mogelijkheid, eventueel met aangepaste snelheid, tot aan het kruispunt op te rijden en zo zicht te krijgen op het kruisende verkeer.
Bij hogere snelheden (bijvoorbeeld 50 km/h), kan al eerder sprake zijn van zichtbelemmering. Of er sprake is van zicht belemmerende begroeiing wordt door de verkeerskundige van de gemeente beoordeeld. Indien er sprake is van zicht belemmerende begroeiing, is de eigenaar van de beplanting verplicht deze te snoeien of eventueel te verwijderen(APV artikel 2:15) en zal de gemeente de eigenaar hierover aanspreken.
Indien een muur van bijvoorbeeld een schuur zorgt voor zichtbelemmering, dan dient het verkeer zich in haar gedrag aan te passen aan deze situatie. De gemeente neemt in dergelijke gevallen geen maatregelen.
Verkeersborden
Kan er een extra verkeersbord worden geplaatst om de situatie te verduidelijken?
De gemeente is zeer terughoudend met het plaatsen van extra verkeersborden. Hiermee wordt voorkomen dat er een overschot aan overtollige verkeersborden ontstaat. Te veel verkeersborden zorgen voor een rommelig en onoverzichtelijk straatbeeld. Dit zou zelfs juist een averechts effect kunnen hebben op de verkeersveiligheid.
Meer verkeersborden zorgen per definitie niet voor een betere verkeersveiligheid.
De gemeente heeft het doel om te komen tot een helder stelsel van verkeersborden, met de juiste borden op de juiste plek en zonder overbodige verwijzingen. Daarom is er voor gekozen om alleen de wettelijk verplichte borden te plaatsen.
Hieruit volgt dat de gemeente nastreeft om zo min mogelijk verkeersborden te plaatsen, zolang hierdoor geen onwettelijk en onjuiste verkeerssituatie ontstaat. De gemeente Tiel zal de komende jaren juist veel verkeersborden gaan verwijderen, die overbodig langs de kant van de weg staan.
Kan er een bord “uitgezonderd bestemmingsverkeer” geplaatst worden?
Op wegen waar onder verkeersborden het onderbord m.u.v. bestemmingsverkeer is geplaatst, vindt op basis van jurisprudentie geen handhaving plaats. Dit omdat er bijna altijd een ‘bestemming’ te verzinnen is, waardoor handhaving onmogelijk is.Slechts op hele specifieke locaties kan de gemeente maatregelen nemen om een bepaalde categorie te verbieden van de weg gebruik te maken. Normaal gesproken is dit niet mogelijk.
Wegmarkering
Kan er extra belijning aangebracht worden?
Het beleid van de gemeente is dat zodra er in een straat groot onderhoud uitgevoerd gaat worden, de bestaande inrichting van de weg tegen het licht gehouden wordt. Dan wordt ook gekeken of andere of aanvullende markering wenselijk is. Belijning valt hier ook onder.
Klachten worden jaarlijks verzamelt. Wanneer het wenselijk is extra markeringen te plaatsen wordt in april een verzoek voor extra financiële middelen gedaan voor de begroting van het jaar erna. De gemeenteraad beslist jaarlijks in november over de begroting van het jaar erna. Als er geen extra financiële middelen beschikbaar komen, kunnen wij helaas niets aan de situatie doen totdat er onderhoud plaatsvindt.
Kan er een zebrapad worden aangelegd?
In 30 km/uur zones
In een 30 km/uur zone worden in principe geen zebrapaden aangelegd. Daarnaast is het zo dat er alleen op locaties met een grote voetgangersstroom op meerdere momenten van de dag een zebrapad mogelijk is, omdat anders te weinig wordt overgestoken en er daarvoor schijnveiligheid gecreëerd wordt.
Binnen 30 km/uur zones rijdt voornamelijk bestemmingsverkeer. De bestuurders hebben ervaring of er veel of weinig gebruik gemaakt wordt van een zebrapad. Indien een zebra weinig gebruikt wordt gaan bestuurders er minder op letten en is de kans groot dat een overstekende voetganger niet opgemerkt wordt. Dit is de schijnveiligheid van een zebrapad.
Op ontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur
Vinden wij de locatie ook geschikt, dan kunnen we een voetgangersoversteekplaats met zebra aanleggen. Is er een echt oversteekprobleem, dan leggen we liever een middengeleider of midden eiland aan waardoor overstekende voetgangers de weg in twee fasen kunnen oversteken.
Een geschikte locatie voor een zebrapad is een plek waar op meerdere momenten van de dag of de gehele dag door veel oversteekbewegingen zijn. De drukte op de weg die overgestoken moet worden speelt hierbij ook een rol. Op hele drukke wegen is de oversteekbaarheid slechter en een zebrapad zinvoller dan op rustige wegen waarbij voldoende mogelijkheden zijn om zonder zebrapad over te kunnen steken.
(Verkeers)besluiten
Hoe weet ik of de gemeente een verkeersbesluit heeft genomen?
Als er een nieuwe verkeerssituatie uitgevoerd wordt waarbij een gebod of verbod ingesteld of gewijzigd wordt, dan moet daarvoor meestal een verkeersbesluit gemaakt worden.
Een verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de digitale editie van het gemeenteblad en binnen zes weken vanaf de publicatiedatum kan bezwaar gemaakt worden.
De verkeersbesluiten worden tevens in de lokale krant ‘Het Kontakt’ gepubliceerd en op de gemeente site. Er worden hierover geen bewonersbrieven verstuurd.
Als u op de hoogte gehouden wilt worden of er bij u in de buurt een verkeersbesluit genomen is kunt u zich abonneren op de e-mail service van overheid.nl.
Via de website Over uw buurt kunt u een e-mail ontvangen als er een verkeersbesluit gepubliceerd is over een locatie bij u in de buurt. Dit kan van zowel de gemeente al alle andere overheidsinstanties. Ga op internet naar www.overheid.nl en klik op het ‘Blijf op de hoogte’ wat in de eerste kolom staat onder het kopje Berichten over uw buurt. Vul uw e-mailadres in en klik op ‘aanmelden’ en volg de stappen op de site.