Excellente Dienstverlening
De gemeente Tiel heeft de ambitie om zich te ontwikkelen tot excellente dienstverlener voor haar inwoners en partners (ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere organisaties). De gemeente heeft net als alle andere gemeenten in essentie één doel: ten dienste staan van haar inwoners en partners. Dat doen we door elke dag verschillende publieke diensten aan te bieden. Deze diensten dragen bij aan een fijne stad om te wonen en aan de ondersteuning van inwoners die dat nodig hebben. We willen onze dienstbaarheid naar onze inwoners en partners vergroten door onze publieke dienstverlening te verbeteren.
Aanpak en streefplanning
De opgave Excellente Dienstverlening bestaat uit twee delen. Eerst is een visie gemaakt, daarna start het uitvoeringsprogramma. In de visie staat welke onderdelen van onze dienstverlening we willen verbeteren. De visie geeft richting aan het uitvoeringsprogramma.
De gemeenteraad heeft de visie op 16 oktober vastgesteld. Nu gaan we aan de slag met verbeteringen via een uitvoeringsprogramma. Hierin beschrijven we aan welke projecten en activiteiten we gaan werken. In december 2024 neemt het college van burgemeester en wethouders hierover een besluit. Vanaf januari 2025 starten we met de uitvoering van de eerste projecten en activiteiten. Dingen die we nu al kunnen verbeteren, pakken we nu direct op. Zie de figuur hieronder voor onze aanpak en planning.
Inwonersonderzoek
In april-mei 2024 stuurden wij een vragenlijst naar 5000 inwoners. Ruim 700 inwoners vulden deze in. Zo weten we wat zij van onze dienstverlening vinden en welke verbeteringen ze willen. Onderzoeksbureau Verian voerde dit inwoners onderzoek uit.