Autoluwe Binnenstad

Tiel maakt de binnenstad aantrekkelijker. We maken de binnenstad groener en autoluw. Dat betekent dat er minder autoverkeer in de binnenstad komt. Hiervoor worden beweegbare afsluitingen geplaatst op de doorgaande wegen vanaf de Huf van Burenstraat tot aan het Hoogeinde. 

Het doel is om wonen, winkelen en verblijven in de binnenstad plezieriger te maken. De gemeenteraad heeft in 2021 de uitgangspunten vastgesteld voor de autoluwe binnenstad. Het college van burgemeester en wethouders heeft op basis daarvan eerst een ontwerp-verkeerbesluit genomen en vervolgens een definitief verkeersbesluit. Dat officiële verkeersbesluit vindt u bij de onderstaande stukken. 

Belanghebbenden kunnen voor meer informatie contact opnemen met de gemeente en eventueel beroep aantekenen tegen het verkeersbesluit bij de bestuursrechter.

Welke straten liggen in de autoluwe binnenstad?

De volgende straten liggen in de autoluwe binnenstad:

  • Huf van Burenstraat/Waalstraat
  • Westluidensestraat
  • Damstraat / Vleesstraat / Gasthuisstraat / Hoogeinde
  • Koornmarkt / Ambtmanstraat
  • St. Agnietenstraat
  • Tolhuiswal

Wat staat er in het verkeersbesluit?

In het verkeersbesluit staat dat autoverkeer niet meer vrij de binnenstad in mag rijden met uitzondering van:

  • de Westluidensestraat en achterliggende wegen blijven vanaf de St. Agnietenstraat vrij toegankelijk op maandag tot en met zaterdag van 06:00 uur tot 12:00 uur (zone 1).
  • de Huf van Burenstraat, de Westluidensestraat en de St. Agnietenstraat blijven vrij toegankelijk op maandag tot en met zaterdag van 06:00 uur tot 17:00 uur (zone 2).

De inrijverboden worden ondersteund met (beweegbare) fysieke afsluitingen. Op zondag zijn de straten de hele dag afgesloten. Buiten de venstertijden mogen alleen ontheffinghouders nog de autoluwe binnenstad inrijden.

Wie krijgen een ontheffing?

De volgende doelgroepen krijgen ontheffing: 

  • alle bewoners en bedrijven in de autoluwe binnenstad met een parkeervergunning voor de binnenstad;
  • alle bewoners en bedrijven in de autoluwe binnenstad met een parkeervoorziening op eigen terrein in de autoluwe binnenstad;
  • zorgverleners met een parkeervergunning voor de autoluwe binnenstad;
  • patiënten van zorgverleners die in de autoluwe binnenstad zijn gevestigd;
  • mantelzorgers voor bewoners in de autoluwe binnenstad met een Wmo-indicatie of voor bewoners die beschikken over een verklaring van een medisch specialist waaruit blijkt dat hij/zij is aangewezen op mantelzorg;
  • pakket- en andere bezorgdiensten;
  • houders van een Europese gehandicaptenparkeerkaart;
  • taxibedrijven, inclusief de uitvoerder van het regionale WMO-vervoer Versis.

Nood- en hulpdiensten en houders van een ontheffing op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (zoals nutsbedrijven of waardetransporten) zijn uitgezonderd van het inrijverbod.

Hoe krijg je ontheffing?

Om tijdens de genoemde venstertijden de binnenstad in te kunnen rijden is een ontheffing nodig. Alle doelgroepen worden aangeschreven met een uitleg over de autoluwe binnenstad en de ontheffing. Hieronder vindt u de informatie per doelgroep.

Bewoners/bedrijven/zorgverleners met een parkeervergunning

De ontheffing is gekoppeld aan het kenteken van de auto. Bestuurders krijgen toegang tot de autoluwe binnenstad als het kenteken bij inrijden wordt herkend. Bestuurders met een parkeervergunning om in de autoluwe binnenstad te parkeren, krijgen ontheffing. U hoeft hiervoor niets te doen. Bij wisselen van kenteken voor uw parkeervergunning via het e-loket wijzigt ook het kenteken voor de ontheffing. Omdat u in het bezit bent van een parkeervergunning hoeft u geen leges te betalen voor de ontheffing. Deze is voor u gratis.

Bewoners/bedrijven met eigen parkeervoorziening

Ontheffingen worden verleend op kenteken. U krijgt toegang tot de autoluwe binnenstad als uw kenteken bij inrijden wordt herkend. Per ontheffing kan één voertuig worden geregistreerd. Als u voor meerdere voertuigen ontheffing wilt, dan kunt u meerdere ontheffingen aanvragen. Aangezien u uw eigen parkeerplaats alleen kunt bereiken via de autoluwe binnenstad, hoeft u geen leges te betalen voor de ontheffing. Deze is voor u gratis.

U kunt de ontheffing(en) per e-mail aanvragen via parkeervergunning@tiel.nl, onder vermelding van:

  • uw naam, adres en telefoonnummer;
  • het kenteken van het voertuig / de voertuigen waarvoor u ontheffing aanvraagt;
  • het bewijs van eigendom of huur van eigen terreingebruikers.

Houders van een Gehandicaptenparkeerkaart (GPK)

Om tijdens de genoemde venstertijden te kunnen parkeren op een invalidenparkeerplaats in de autoluwe binnenstad, heeft u een ontheffing nodig. Ontheffingen worden verleend op kenteken. U krijgt toegang tot de autoluwe binnenstad als uw kenteken bij inrijden wordt herkend. Omdat u in het bezit bent van een GPK hoeft u geen leges te betalen voor de ontheffing. Deze is voor u gratis.

U kunt de ontheffing(en) per e-mail aanvragen via parkeervergunning@tiel.nl, onder vermelding van:

  • uw naam, adres en telefoonnummer;
  • het kenteken van uw auto;
  • een kopie van uw Gehandicaptenparkeerkaart.

Bezorgers

Om tijdens de genoemde venstertijden pakketten of goederen af te leveren bij bewoners in de autoluwe binnenstad heeft u een ontheffing nodig. Ontheffingen worden verleend op kenteken. U krijgt toegang tot de autoluwe binnenstad als uw kenteken bij inrijden wordt herkend. Per ontheffing kan één voertuig worden geregistreerd. Als u voor meerdere voertuigen ontheffing wilt, dan kunt u meerdere ontheffingen aanvragen.

U kunt de ontheffing(en) per e-mail aanvragen via parkeervergunning@tiel.nl, onder vermelding van:

  • naam, adres, telefoonnummer en KvK-nummer van uw bedrijf;
  • het kenteken van het voertuig / de voertuigen waarvoor u ontheffing aanvraagt;
  • begin- en einddatum waarvoor u ontheffing wenst.

Voor een ontheffing voor de autoluwe binnenstad moet u leges betalen. De kosten zijn afhankelijk van periode waarvoor u ontheffing aanvraagt.

Per 1 januari 2025 bedragen de legeskosten:

Voor één week of korter€   21,20
langer dan één week doch ten hoogste één maand€   40,20
langer dan één maand doch ten hoogste één kwartaal€   80,40
langer dan één kwartaal doch ten hoogste één jaar€ 120,20

Taxibedrijven

Om tijdens de genoemde venstertijden passagiers in de autoluwe binnenstad op te halen of af te zetten, heeft u een ontheffing nodig. Ontheffingen worden verleend op kenteken. U krijgt toegang tot de autoluwe binnenstad als uw kenteken bij inrijden wordt herkend.

Per ontheffing kan één voertuig worden geregistreerd. Als u voor meerdere voertuigen ontheffing wilt, dan kunt u meerdere ontheffingen aanvragen.

U kunt de ontheffing(en) per e-mail aanvragen via parkeervergunning@tiel.nl, onder vermelding van:

  • naam, adres, telefoonnummer en KvK-nummer van uw bedrijf;
  • een kopie van uw taxivergunning;
  • het kenteken van het voertuig / de voertuigen waarvoor u ontheffing aanvraagt;
  • begin- en einddatum waarvoor u ontheffing wenst.

Voor een ontheffing voor de autoluwe binnenstad moet u leges betalen. De kosten zijn afhankelijk van periode waarvoor u ontheffing aanvraagt.

Per 1 januari 2025 bedragen de legeskosten:

Voor één week of korter€   21,20
langer dan één week doch ten hoogste één maand€   40,20
langer dan één maand doch ten hoogste één kwartaal€   80,40
langer dan één kwartaal doch ten hoogste één jaar€ 120,20

Documenten

Hieronder vindt u de link naar de formele publicatie van het verkeersbesluit en kunt u andere relevante documenten inzien.

Bent u het niet eens met dit verkeersbesluit?

Bent u belanghebbende en het niet eens met dit besluit? Neem dan contact met ons op via autoluwebinnenstad@tiel.nl. Dan leggen we het besluit uit. Bent u het na onze uitleg nog steeds niet eens met het besluit? Dan kunt u beroep aantekenen.

Hoe kunt u beroep aantekenen?

U kunt binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een beroepschrift indienen bij de rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrechtexterne-link-icoon. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het beroepschrift moet zijn ondertekend en bevat ten minste:

  • naam en adres van de indiener;
  • de datum;
  • een omschrijving van dit besluit;
  • de gronden van het beroep.

Het beroepschrift staat de werking van dit besluit niet in de weg.

Bij een spoedeisend belang kunt u een verzoek indienen om de werking voorlopig uit te stellen.

Een verzoekschrift moet ook de hiervoor genoemde gegevens bevatten en kan pas worden ingediend tegelijk met het beroepschrift of daarna. Het verzoek dient u in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

Zowel voor de behandeling van een beroepschrift als voor de behandeling van een verzoekschrift is griffierecht aan de rechtbank verschuldigd.